جمعه ۱۹ تیر ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۸
۰ نفر

گروه بورس: بررسی پرونده شرکت‌های اخراجی بورس بار دیگر در دستور کار قرار گرفت، و بر این اساس نام 15 شرکت دیگر از بورس حذف شد

به گزارش همشهری، سازمان بورس و اوراق بهادار در طول 2 سال گذشته طرحی را به اجرا گذاشت که بر مبنای آن تعدادی از شرکت‌ها که عملکردشان مطابق با قوانین بورس تهران نبود را از بازار سهام اخراج کرد این شرکت‌ها که تعداد آنها به 90 می‌رسید ابتدا به تابلوی جدیدی به نام تابلوی چهارم یا تابلوی غیررسمی منتقل شدند و سپس سازمان بورس با تشکیل نشست‌هایی آخرین وضعیت سهام این شرکت‌ها را بررسی کرد و طی چند مرحله، تعدادی از این شرکت‌ها را از بورس تهران اخراج کرد.

سازمان بورس همچنین در طول 2 سال گذشته تعداد 71 شرکت دیگر را از بورس تهران اخراج کرده بود که با اضافه شدن 15 شرکت جدید تعداد اخراجی‌های بورس در این مدت به 86 شرکت رسید.

این درحالی است که هفته گذشته رئیس اداره نظارت بر ناشران بورس، تعداد این شرکت‌ها را 12 شرکت اعلام کرده بود اما یکباره تعداد شرکت‌های اخراجی بورس به 15 شرکت افزایش پیدا کرد.

رئیس اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس و اوراق بهادار، هفته گذشته در این باره گفته بود: تعداد 12‌شرکت از حذف‌شده‌ها، از سازمان بورس درخواست کرده‌اند که سازمان نسبت به حذف نام آنها از فهرست شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس تجدیدنظر کند.

امیرحمزه مالمیر، تاکید کرده بود:براین اساس اداره نظارت بر ناشران بورسی، گزارشی درخصوص این شرکت‌ها تهیه و ارائه کرده و هیات‌مدیره سازمان بورس نیز با توجه به بررسی‌های انجام‌شده به‌زودی نظر نهایی خود را اعلام می‌کند.

اما روز گذشته معاون نظارت بربورس‌ها و ناشران سازمان بورس در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد: درخواست پذیرش دوباره 15 شرکت اخراج شده از بورس بررسی شد و نام این شرکت‌ها برای همیشه از فهرست شرکت‌های بورس حذف شد. 

سید علی حسینی گفت: بعد از بررسی‌های جامع درباره وضعیت 15 شرکت اخراجی و درخواست تجدیدنظر و بازگشت به بورس 9 شرکت، مشخص شد که هیچ کدام از 15 شرکت اخراجی شرایط بازگشت به بورس را ندارند و باید از فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس حذف شوند.

عضو هیأت مدیره سازمان بورس در پاسخ به این پرسش که دلیل موافقت‌نرکدن با  بازگشت این شرکت‌ها به بورس چه بود تصریح کرد: این شرکت‌ها با زیان انباشته برابر سرمایه اسمی مواجه بودند و از لحاظ سود آوری مشکل داشتند. از طرف دیگر پیش‌بینی می‌شد روند زیان‌دهی این شرکت‌ها در آینده نیز ادامه داشته باشد.

حسینی افزود: برخی از این 15 شرکت فقط در روی کاغذ حضور داشتند و عملا فعالیتی نمی‌کردند. این 15 شرکت عبارتند از شرکت گسترش صنایع انرژی آذرآب، لاستیک دنا، قند بیستون، تولیدی بهمن، ایران پویا، لاستیک البرز، پارس متال، سرمایه‌گذاری کارآفرین، صنایع مخابراتی راه دور، قند شیروان قوچان و بجنورد، قند قهستان، آلومینیوم پارس، نورد و لوله اهواز، ساسان و بهپاک.

آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد این 15 شرکت در برابر سرمایه‌ اسمی 85 میلیارد تومانی بالغ بر 525 میلیارد تومان زیان انباشته داشتند. به عبارتی دیگر زیان انباشته این شرکت‌ها به‌طور متوسط 6 برابر سرمایه اسمی‌شان بوده است این درحالی است که ارزش روز این شرکت‌ها نیز حدود 100 میلیارد تومان برآورد شده و تعداد سهامداران این 15 شرکت حدود 60 هزار مالک حقوقی و حقیقی است.

کد خبر 85203

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز